logo

مردم نگران امواج دکل های تلفن همراه نباشند

خطرساز بودن و یا نبودن امواج آنتن های تلفن همراه محل اختلاف نظر بسیاری از سازمان ها و مسوولان کشور شده که این اختلاف نظرها اذهان عمومی را سردرگم کرده است، اما در این خصوص تاکنون تصمیم گیری قطعی گرفته نشده است.

به گزارش گروه دانش خبرگزاری دانا (داناخبر) این در حالی است که مسوولان شورای شهر تهران همچنان معتقدند نصب دکل های تلفن همراه سلامت شهروندان را به خطر انداخته است، ازطرفی سازمان انرژی اتمی خطرساز بودن دکل تلفن های همراه را رد می کند و معتقد است نظارت بر نصب دکل های تلفن همراه دقیق است.مردم نگران نباشند
رییس گروه پرتوهای غیریونساز،دفتر امور حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور درگفت و گو با خبرنگار گروه دانش خبرگزاری دانا(داناخبر)،بابیان اینکه نصب آنتن‌های تلفن همراه بر روی پشت بام‌ها و یا در محل زندگی مردم اجتناب ناپذیر است، گفت: سازمان انرژی اتمی بر اساس اندازه‌ گیری‌های بسیار دقیقی که در سطح کشور انجام داده‌است و با توجه به رعایت استاندارد توسط اپراتورها، شدت پرتوهای تابشی توسط این آنتن‌ها در محل سکونت مردم بسیار کم‌ است و لذا در حال حاضر نگرانی در این زمینه وجود ندارد.این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند امواج دکل های تلفن همراه سلامت مردم را به خطر انداخته است.مهندس دلنواز فروردین،در خصوص مضرات آنتن های تلفن همراه گفت: امواج رادیویی بیش از نیم قرن است که در محیط زندگی مردم وجود دارد، به عبارت دیگر این امواج با نصب اولین آنتن‌های رادیویی در فضای شهرها و روستاها منتشر شد و با استفاده از فرستنده‌های تلویزیونی گسترش یافت. در واقع با توجه به این که ما آنتن‌ ایستگاه‌های تلفن همراه را در اطراف خود می‌بینیم نگران می‌شویم اما به نظر می رسد که این نگرانی بی مورد است چرا که این امواج پیش از این هم در اطراف ما وجود داشته اند.مضرات آنتن های تلفن همراه
عضو هیات علمی مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور افزود: امواج تابش شده توسط آنتن ایستگاه‌های موبایل از نوع پرتوهای رادیویی هستند. این پرتوها می‌توانند بافت‌های بیولوژیکی را گرم کنند لذا، چنانچه شدت آن‌ها زیاد باشد و در بدن جذب شوند، هرگونه اثری که در اثر گرمای اضافی ممکن است در بدن ایجاد شود، در اثر جذب این پرتوها هم روی می‌دهد.وی به اثرات منفی امواج آنتن های تلفن همراه بر بدن انسان اشاره کرد و گفت: ازجمله مضرات آن، ایجاد آب مروارید در چشم، سوختگی پوست، خستگی و سردرد است. اما نکته حایز اهمیت این است که تمامی این اثرات در شرایطی بروز می‌کنند که شدت پرتو بالا باشد یعنی حد استاندارد پرتوگیری رعایت نشود. اما با رعایت حدود پرتوگیری مطابق با استانداردهای جهانی هیچ یک از اثرات گفته شده بروز نمی‌کند.نظارت سازمان انرژي اتمي بر نصب دکل های bts
رییس گروه پرتوهای غیریونساز،دفتر امور حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور خاطر نشان کرد:  واردات تمامی منابع پرتو از جمله تجهیزات تلفن همراه با اخذ مجوزهای لازم از سازمان انرژی اتمی ایران صورت می‌گیرد. این سازمان در این مرحله از استاندارد بودن تجهیزات اطمینان حاصل می‌کند و درضمن تمامی مشخصات پرتوهای تابشی را دریافت می‌ کند. به‌علاوه کلیه اپراتورهای تلفن همراه برای نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های تلفن همراه در سطح کشور پروانه اشتغال دریافت می کنند و متعهد به رعایت حدود استاندارد پرتوگیری مردم مطابق با استاندارد ملی ایران است.

مهندس فروردین افزود: کارشناسان سازمان انرژی اتمی علاوه بر بررسی نتایج اندازه‌ گیری‌هایی که توسط اپراتورها به منظور تعیین میزان پرتوهای الکترومغناطیسی آنتن‌هایی که نصب کرده‌اند انجام می‌شود، اقدام به اندازه‌ گیری می‌کند تا از صحت نتایج اطمینان حاصل کند.

اجرای قانون حفاظت در برابر اشعه، بر عهده سازمان انرژی اتمی
این مدیر مسوول در سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: قانون حفاظت در برابر اشعه، با هدف حفاظت ازکارکنان، مردم، نسل‌های آینده و محیط زیست در برابر اثرات زیان‌‌آور اشعه، اعم از یونساز و غیریونساز، تدوین شده و در سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است لذا وظیفه نظارت بر حسن اجرای این قانون به عهده سازمان انرژی اتمی ایران است که تاکنون این وظیفه را به خوبی انجام داده و مردم نگران این امر نباشند.

مهندس فروردین با اشاره به بررسی مشکلات از سوی این سازمان، خاطرنشان کرد: بررسی مشکلات با روش‌های مختلف از جمله نظارت بر واردات منابع پرتو، صدور پروانه برای مراکزی که به فعالیت‌های پرتوی می‌پردازند، بازرسی از مراکز کار با منابع پرتو و اندازه‌ گیری در فضای عمومی کشوری اتمی در سازمان انرژ بررسی می‌شود.

مردم نگران نصب آنتن های تلفن همراه نباشند
وی گفت: یکی از ویژگی های ایستگاه‌های تلفن همراه به لحاظ فنی و مهندسی این است که این ایستگاه‌ها باید در نواحی نصب شوند که مورد استفاده کاربران تلفن همراه در آن نواحی باشد و قصد دارند از طریق تلفن همراه خود با دیگران ارتباط برقرار کنند. لذا نصب این آنتن‌ها روی پشت بام‌ها و یا در محل زندگی مردم اجتناب ناپذیر است. بنابراین بر اساس اندازه‌ گیری‌های بسیار دقیقی که در سطح کشور انجام شده‌است و با توجه به رعایت استاندارد توسط اپراتورها، شدت پرتوهای تابشی توسط این آنتن‌ها در محل سکونت مردم بسیار کم‌تر از حد استاندارد است و لذا در حال حاضر نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

فاصله ای برای نصب آنتن های موبایل تعریف نشده است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانا مبنی براینکه در محل زندگی مردم چه فاصله ای برای نصب آنتن های تلفن همراه تعریف شده که آسیب های ناشی ازآن به حداقل برسد؟ گفت: برای نصب آنتن‌ ایستگاه‌های تلفن همراه استاندارد فاصله ای تعریف نشده است. اما آنتن باید به‌ گونه‌ای نصب شود که حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی رعایت شود.

رییس گروه پرتوهای غیریونساز دفتر امور حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور در این خصوص گفت: البته لازم به ذکر است که این موضوع باید بیشتر توضیح داده شود و آن این است که استاندارد ملی ایران براساس یک راهنمای جهانی تدوین شده‌است و تقریبا استانداردی سخت گیرانه است. درضمن سازمان انرژی اتمی همواره با بررسی آخرین استانداردهای جهانی در صورت ضرورت آن را به‌روز خواهد کرد.
گفت و گو از: لیلا الیاسی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *